top of page

Nieuws

Hoe behouden we de kracht van Fokus? De cliëntenraad ging in gesprek met de Staatssecretaris Langdurige zorg

 

Cliëntenraad bespreekt zorgen en kansen met de staatssecretaris

Op 8 april sprak de cliëntenraad van Fokus met staatssecretaris Vicky Maeijer (langdurige zorg) over signalen en ervaringen binnen Fokus.

De cliëntenraad gaf aan dat de kernwaarden van Fokus — eigen regie, zelfstandigheid en open dialoog — meer aandacht nodig hebben in de praktijk. Ook werd gewezen op de negatieve beeldvorming door meldingen via een meldpunt, terwijl veel cliënten juist tevreden zijn en zelfstandig willen blijven wonen.

Belangrijke punten die werden besproken:

  • Klachten en meldingen: Er is behoefte aan beter inzicht in waar klachten terechtkomen en hoe ze worden opgepakt.

  • Organisatie en kwaliteit: Focus op betere communicatie, maatwerk en versterking van teams.

De staatssecretaris benadrukte het belang van het Fokus-concept en sprak de wens uit om samen met de cliëntenraad te blijven werken aan verbeteringen. Er is afgesproken om het gesprek een vervolg te geven.

 

Meer weten of zelf een ervaring delen? Neem contact op met de cliëntenraad via info@clientenraadfokus.nl 

Versterkte inzet op signalering en cliëntondersteuning

Het is essentieel dat cliënten zich ondersteund voelen in het bespreekbaar maken van knelpunten. Daarom kunnen cliënten zich sinds 1 februari laten bijstaan door een externe, onafhankelijke cliëntvertrouwenspersoon. Samen met deze vertrouwenspersoon kan worden onderzocht wat nodig is om verbeterpunten op een constructieve manier onder de aandacht te brengen. Zie Clientvertrouwenspersoon | Clientenraad Fokus

 

De CRF blijft zich inzetten voor een open en respectvolle dialoog waarin de belangen van alle cliënten op een effectieve manier worden behartigd. Ook wordt onderzocht hoe complexe situaties kunnen worden doorgegeven aan het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).

 

Heb je een vraag of behoefte aan ondersteuning?

Neem contact op met de cliëntvertrouwenspersoon of deel je signalen met de CRF. Samen werken we aan een betere ondersteuning binnen Fokus.

 

Voor verdere informatie kunt u contact opnemen met de Cliëntenraad Fokus via info@clientenraadfokus.nl.

 

  • Facebook

Cliëntenraad 2025

bottom of page