VRNK Waar staat het voor?

alles over de clientenraad fokus

Moderator: theo

VRNK Waar staat het voor?

Berichtdoor theo » maandag 03 september, 2007 7:33 am

Van regels naar kaders. Wat doe je ermee? blij dat we van die regels af zijn en we weer zelf na mogen denken over hoe en wat goed voor ons is. Of zitten we straks opgesloten in de kaders van de regio-, lokatiemanager.
Zit er meer achter zoals: Efficientie, Scholing, Kwaliteit. Produktiviteit. Ik weet het niet, maar er is vast wel iemand die hier gedachtes en of een mening bij of over heeft.

Laat eens horen. Ik ben benieuwd?
theo
Site Admin

Berichtdoor Edwin » zaterdag 09 februari, 2008 2:23 pm

Ha Theo,

Zolang LM haar of zijn ADL-lers waakzaam houdt om de missie van Fokus niet te verliezen en met een helicopterview naar knelpunten te kijken hoeft het loslaten van regels geen probleem te zijn.

Wel zijn er in het algemeen een aantal risico's verbonden aan dit vernieuwde beleid;
-is de LM wel capabel genoeg om zelfstandig beleid te verantwoorden aan leidinggevende op basis van Fokus haar dienstverlening?
-is de LM in staat om de missie van Fokus binnen het beleid op projectniveau over te brengen?

Als je regels weglaat en alleen kaders biedt is er ruimte tot discussie en dat is goed!
Mits de missie van een organisatie maar ten alle tijden word nageleefd.

Ik heb gekozen voor Fokus door het unieke concept van vraaggestuurd werken en met behoud van eigen regie.(noot 1)

Medewerkers, LM, ADL en RM hebben gekozen voor Fokus als zijnde unieke dienstverlenende organisatie.

Kortom, wanneer vraag en aanbod op elkaar afgestemd blijven gelijke de missie blijft Fokus gewaarborgd. En dat willen we toch?

Groet,

Edwin

Noot 1
"Fokus en Fokusmedewerkers werken clientgericht en vraaggestuurd. Dat betekent dat de client de regie over het eigen leven en over de assistentie heeft. Hij roept de assistie op wanneer hij deze nodig heeft en geeft zelf aanwijzingen over wat er moet gebeuren. Desgewenst kunnen over tijdstip en inhoud van assistentie ook tevoren afspraken worden gemaakt.
Het Fokuswonen biedt de veiligheid van 24-uursbeschikbaarheid van assistentie. De assistent is bijvoobeeld zonodig in noodsituaties binnen 3 tot 5 minuten aanwezig. Dat is belangrijk omdat het om zaken van leven of dood kan gaan" "De assistentieverlening sluit aan bij de zelfgekozen leefstijl van de client" .."Fokus verzorgt de werkgeversrol voor de assistenten en traint en leidt hen op voor het speficieke karakter van het Fokuswonen. Daarbij is de beroepshouding van groot belang. Assistenten werken op aanwijzing van de client en in het door hem aangegeven tempo. Zij laten de verantwoordelijkheid bij de client en nemen die over, ook niet voor diens gezondheidssituatie. Die beroepshouding is rustig, afwachtend en respectvol voor de manier van leven die een client kiest. De assistentie gaat niet uit van eigen "professionele" gedachten of waarden of eigen planning. Assistenten zijn ervaren en vertrouwd met uiteenlopende lichamelijke handicaps. Zij benaderen clienten als gelijkwaardige personen. Zij laten zogenoemde bemoeizorg en of meelij achterwege. Zij houden oog voor de situatie van dat moment, zonder oordeel en zonder inmenging. Ook als de gevraagde handelingen anders zijn dan gebruikelijk zal een assistent in principe de handeling uitvoeren en hoeft de client geen toelichting te geven. Daarmee heeft de client de ruimte om in de eigen woning zichzelf te zijn. De assistent komt, doet en gaat. Dat maakt het vak van assistenten tegelijkertijd boeiend en afwisselend, maar ook moeilijk".
pagna 1; notitie "Gewoon wonen en leven voor mensen met een ernstige lichamelijke handicap'
Het piepende wieltje krijgt het meeste vet
Edwin

Berichtdoor ton1953 » zaterdag 09 februari, 2008 4:50 pm

Als je regels weglaat en alleen kaders biedt is er ruimte tot discussie en dat is goed!
Mits de missie van een organisatie maar ten alle tijden word nageleefd.

Ik vindt dit een gevaarlijke stelling, mijn inziens zal er altijd regelgeving van boven (fokus leiding) moeten blijven komen.

Anders bestaat het gevaar dat fokus Nederland aan het zelfde doemscenario ten gronde gaat als in Zweden.

Daarnaast blijft het gevaar bestaan dat de LM geen of onvoldoende overwicht heeft wat kan resulteren in regelgeving (o.a voorgesteld door adl-ers) binnen de kaders die absoluut strijdig zijn met het fokusprincipe. Heb dit zelf meegemaakt in dit project.
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
ton1953

Berichtdoor Edwin » zondag 10 februari, 2008 12:15 am

Hoi Ton,

De stelling is werkelijkheid, we zijn immers op projectniveau van regels naar kaders gegaan. E.e.a. om kwaliteit van dienstverlening voor de client te verhogen.
Een voorbeeld hiervan is het afspraken beleid; de garantie dat je op de door jouw gewenste tijd geholpen word.

Hierbij moet worden aangeven dat met dit kader van het beleid wel spel- en speelregels worden aangegeven door hogerhand. Zo moet o.a. het unieke van Fokus; assistentie op afroep gewaarborgd blijven.

Groet,
Edwin
Edwin

Berichtdoor ton1953 » zondag 10 februari, 2008 12:30 am

Edwin,

Ik ben van mening dat wij als cli?nten waakzaam moeten blijven dat ons grootste goed, de hulp op afroep niet verkwanselt wordt.

Een voorbeeld hiervan is het afspraken beleid; de garantie dat je op de door jouw gewenste tijd geholpen word.

IK vind dit een verloedering van het fokusprincipe. Afspraken maken oke, maar niet om zeker te weten dat jij om X tijd geholpen wordt. Afspraken maak je in mijn ogen als je ergens naar toemoet en op een bepaalde tijd moet zijn.

Daarom ik van mening dat men op projectniveau heel voorzichtig moet zijn met afspraken. Ik woon in een project waar het aantal afspraken heel duidelijk boven het gemiddelde ligt. Dit is door de LM aangegeven, die heeft zelfs een brief doen uitgaan dat het op bepaalde dagen niet mogelijk was om "losse" afspraken te maken.

Onder druk van een aantal cli?nten is dit teruggedraaid en men heeft nu volgens VRNK een nieuw beleid gemaakt. Echter de hoge druk blijft aanwezig.

Ik kan je wel vertellen dat ik hier al een paar rare en idiote zaken heb meegemaakt die de vorige LM onder het mom VRNK probeerde in te voeren.

Hierbij moet worden aangeven dat met dit kader van het beleid wel spel- en speelregels worden aangegeven door hogerhand. Zo moet o.a. het unieke van Fokus; assistentie op afroep gewaarborgd blijven.

En dat verdwijnt op dit moment in mijn project. Wachtijden van 45 minuten of meer zijn geen uitzondering hier maar eerder regel. Dit omdat men op sommige momenten de werkdruk niet aankan. Ik beschouw fokus als een manier van wonen die op dit moment redelijk aansluit bij hoe ik denk mijn eigen leven te leiden, maar het moment waarop ik zeg dat fokus niet meer aan mijn wensen kan voldoen komt op dit moment mert rasse schreden nader, miet alleen voor mij, maar voor meerdere bewoners van dit project
ton1953

Berichtdoor Edwin » zondag 10 februari, 2008 1:10 pm

Ha Ton, (nog steeds met snor?)

Als ik zo je verhaal lees merk ik op dat de LM zich niet aan de Fokus-missie houdt.
Ik zou als ik jou was eens vragen naar het beleid "Wat is nodig om clienten op afspraak ADL-assistentie te kunnen bieden".

Hij of zij kan hierin lezen dat beleidsmatig nodig is dat 'besef dat ADL-assistentie op afroep het bijzondere en onderscheidende van Fokus blijft; besef dat ADL-assistentie op afspraak geen gunst is, maar gelijkwaardig aan ADL-assistentie op afroep"..etc..

Ik ben van mening dat iedereen verantwoordelijkheid draagt om elkaar scherp te houden.

Groetjes
Edwin
Edwin

van Regels naar Kaders

Berichtdoor Marianne » dinsdag 01 april, 2008 6:03 pm

waar staan de "kaders" beschreven van de missie van Fokus? dan zou ik die graag willen lezen, want op dit ogenblik krijg ik REGELS opgelegd binnen (het vage begrip) kaders van Fokus.

Dus... wie kan duidelijkheid verschaffen??
Marianne

Re: van Regels naar Kaders

Berichtdoor christinA » dinsdag 01 april, 2008 10:42 pm

Marianne schreef:waar staan de "kaders" beschreven van de missie van Fokus? dan zou ik die graag willen lezen, want op dit ogenblik krijg ik REGELS opgelegd binnen (het vage begrip) kaders van Fokus.

Dus... wie kan duidelijkheid verschaffen??

Ik niet.
Ik probeer al een paar jaar iets VRNK op schrift te zien te krijgen, en wat de "kaders" betreft is mij eens gezegd dat dat op "onderhandelen" over de regels aankomt.
Alleen...... die regels, die kan blijkbaar niemand produceren. Daarom, dat wat in de brochure staat over wet, ARBO, EVA zijn blijkbaar de "regels".
Ik beschouw de "kaders" dan ook als 'zo de wind waait, waait mijn rokje".
En ik volg de wet, arbo en eva.
Iedereen tevreden, en zo niet, dan niet.
--
christinA
christinA

Berichtdoor ton1953 » woensdag 09 april, 2008 10:25 pm

http://www.ad.nl/denhaag/delft/2209908/Clinten_Fokus_eisen_betere_zorg.html

Dit kan ook een van de bijwerkingen bij van regels naar kaders. De LM die absoluut niet op de hoogte is met het werk. Ben dit al eerder tegengekomen
Laatst bijgewerkt door ton1953 op donderdag 10 april, 2008 5:52 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
ton1953

Berichtdoor Marianne » donderdag 10 april, 2008 7:28 am

dat klopt Ton dit artikel hebben de clienten van Fokus Schipluiden laten plaatsen.
een client daarvan ben ik :)
Marianne

Berichtdoor Dorus » dinsdag 15 april, 2008 9:15 pm

regeltjes,regeltjes en nog eens regeltjes.Alles wordt opgelegd en uitgevoerd als het maar in het straatje pas zoals de adl-ers het opnemen.Overwicht van een LM is er volgens mij teweinig.Ik heb eens een keer voorgesteld om de adl-ers een week in een fabriek werkzaamheden te laten verrichten.Daar hebben ze regels en als die niet uitgevoerd worden heb je kans dat je er op aangesproken wordt en anders mag je je geluk ergens anders gaan beproeven.
Het is iedere keer van we kunnen niet zonder hem/haar en moeten een kans geven om zich te verbeteren.Werken is een hospitaal is anders als werken bij fokus,en als je dat niet door het na 1? tot 2 jaar,is het verstandig om achter je oor te krabben en bij jezelf te raden te gaan.Ja ik zit in een rolstoel en ben zorgafhankelijk,en fokus is er juist voor om mij die zorg te bieden die ik wil zolang het maar fatsoenlijk en eerlijk is.Daar kan bijna geen regel tegenop.Heb je helaas een dwarslaesie of een vroeg stadium van reuma da mogen de adl-ers van mij de regels niet hetzelfde toepassen mbt. hand en spandiensten maar de persoonlijkeverzorging moet gelijk blijven,maar wat iemand kan,zelf laten doen mits het maar geen lichaamelijke ongemakken veroorzaakt.
En dan kom je op een moeilijk terrein,de meeste adl-ers hebben dat beetje inzicht niet wat kan en niet kan,en st aje in het goede boekje bij de LM dan mag je wat meer.
En dit is waar de stoom uit mijn oren en neus doet komen,omdat ik iemand ben die geen blad voor de mond neem,sta ik als een moeilijke client te boek,maar ben wel een eerlijk en beleeft persoon en dat wordt helaas niet gewardeerd.En de adl-ers mogen hun mening zeker geven maar mogen mijn mening ook aanhoren en zal er altijd voor waken dat het binnen de normen van fatsoen blijft.

Mijn conclusie is dan ook; je werkt voor 15 tot 20 clienten en er is er geen een gelijk van,en om daar toepasselijke regels voor te maken is een opgave die niet vlug zal slagen.Daarom zal het niet verkeerd zijn om een soortgelijk als het ciz onafhankelijk een norm vast te laten stellen per client,met een evaluatie na enkele maanden.
Dit zal tegen het zere been zijn van veel clienten maar ook wij als clienten hebben de plicht om kostenbewust te zijn.
Dorus

Keer terug naar clientenraad